Η διατροφική αξία του Πάσχα

 

 

mother-and-daughter-smiling


Βρισκόμαστε ήδη στην καρδιά της άνοιξης, με τον μήνα Απρίλιο να μας αφήνει σιγά σιγά και στο τελείωμά του να μας χαρίζει την ελπίδα της Ανάστασης και της ζωής. Σε μόλις μία εβδομάδα, έρχεται η μέρα του Πάσχα, μία Κυριακή διαφορετική από τις άλλες, γεμάτη χαρά, αγάπη, οικογένεια, κέφι και φυσικά άφθονο φαγητό.

Το Πάσχα είναι για τους πιστούς η γιορτή της ζωής που νικά τον θάνατο και της ελπίδας που διαδέχεται την καταστροφή. Οι μέρες αυτές μπορούν να διαφοροποιηθούν σε δύο «φάσεις» οι οποίες χωρίζονται μεταξύ τους τόσο συναισθηματικά όσο και διατροφικά. Αρχικά κυριαρχεί μία περίοδος κατάνυξης, λιτότητας και νηστείας καθώς οι άνθρωποι προετοιμάζονται για το Θείο Πάθος, συμπάσχουν στα βάσανα του Θεανθρώπου και μαζί του καρτερούν τη λύτρωση. Η φάση αυτή χαρακτηρίζεται από απλές διατροφικές επιλογές με κύριο γνώρισμα την αποχή από το κρέας και τα ζωικά προϊόντα, ενώ μπορεί για κάποιους να διαρκεί 40 ημέρες ενώ για κάποιους άλλους μία εβδομάδα.

Η δεύτερη φάση ξεκινά τα μεσάνυχτα του Μεγάλου Σαββάτου. Το χαρμόσυνο μήνυμα της Ανάστασης έχει μπει σε κάθε σπίτι, η Λαμπρή έχει πλέον έρθει και η χαρά διαδέχεται το πένθος. Φυσικά, η παράδοση απαιτεί διακοπή της νηστείας καθώς το πασχαλινό τραπέζι είναι πλούσιο σε κρέας, ζωικά προϊόντα και άλλα πεντανόστιμα φαγητά. Όπως καταλαβαίνουμε, αυτή η ξαφνική μετάβαση από τη λιτότητα της νηστείας στα πλούσια και λιπαρά εδέσματα του αναστάσιμου τραπεζιού, σίγουρα θα προκαλέσει μία αναστάτωση στον οργανισμό μας, γι’ αυτό φροντίστε να γίνει όσο γίνεται πιο ήπια.  Όμως, ποια είναι τα τρόφιμα αυτά που συνθέτουν το πασχαλινό τραπέζι και τι μας προσφέρουν, εκτός από υπέροχη γεύση, καλή διάθεση και αρκετές θερμίδες;

Μαγειρίτσα

Η μαγειρίτσα είναι το κατεξοχήν αναστάσιμο πιάτο. Σερβίρεται το βράδυ της Ανάστασης, στο οικογενειακό τραπέζι και είναι ένα είδος σούπας που αποτελείται από συκωτάκια, εντόσθια, μυρωδάτα λαχανικά και αυγολέμονο. Η σύσταση αυτή καθιστά το πιάτο αρκετά θερμιδογόνο αλλά παράλληλα και πολύ θρεπτικό. Είναι γνωστό πως το συκώτι αποτελεί μία εξαιρετική πηγή σιδήρου, χαρίζοντάς μας 11mg ανά μερίδα των 85 gr. Ακόμα, μας προσφέρει αρκετές βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία. Είναι πλούσιο σε βιταμίνη Β12, που είναι απαραίτητη για την παραγωγή ερυθρών αιμοσφαιρίων, βιταμίνη Α που βοηθά στην καλή λειτουργία των ματιών, φυλλικό οξύ και ριβοφλαβίνη. Η μαγειρίτσα είναι το τέλειο πιάτο για να ξεκινήσετε την πασχαλινή «διατροφή», αρκεί να φροντίσετε να μην καταναλώσετε μεγάλη ποσότητα ώστε να μην επιβαρυνθεί το στομάχι, αλλά και να συνοδέψετε το πιάτο σας με άφθονη σαλάτα.

O οβελίας

Κυριακή του Πάσχα και η μέρα ξεκινά με προετοιμασίες για το παραδοσιακό σούβλισμα του οβελία. Το πιάτο αυτό είναι πλούσιο σε πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας, σίδηρο, φώσφορο και βιταμίνες του συμπλέγματος Β. Επιπλέον, έχει μεγάλη περιεκτικότητα σε λιπαρά, τα περισσότερα εκ των οποίων είναι κορεσμένα. Η διαφορά των κορεσμένων λιπαρών οξέων από τα ακόρεστα, έγκειται στον αριθμό των πολλαπλών δεσμών μεταξύ των ατόμων άνθρακα, στο χημικό τους μόριο, με τα κορεσμένα να μην διαθέτουν κανέναν. Το χαρακτηριστικό τους αυτό, τους δίνει την πολύ σημαντική ιδιότητα του να μπορούν να οξειδωθούν. Επιπλέον, τα κορεσμένα λιπαρά οξέα παίζουν σημαντικό ρόλο σε διάφορες λειτουργίες του οργανισμού όπως τη ρύθμιση των ορμονών ή στην ανοσολογική απόκριση ενώ μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως πρώτη ύλη για την παραγωγή πολύτιμων ω-3 λιπαρών οξέων, όταν αυτά δεν παρέχονται από τη διατροφή.

Επιπλέον, ο οβελίας είναι  πλούσιος σε χοληστερίνη, τριγλυκερίδια και πουρίνες, μόρια τα οποία είναι απαραίτητα για τη σωστή λειτουργία του οργανισμού, αν δεν καταναλώνονται με υπερβολή. Για το λόγο αυτό λοιπόν, επιλέξτε τα «καθαρά» κομμάτια κρέατος και αφαιρέστε όσο το δυνατόν περισσότερο το ορατό λίπος. Παράλληλα συνοδέψτε το πιάτο σας με κάποια πηγή υδατανθράκων, όπως  ρύζι ή πατάτες και φυσικά άφθονη σαλάτα.

Πασχαλινά αυγά

Κατά την παράδοση, τα αυγά βάφονται κόκκινα την Μεγάλη Πέμπτη, συμβολίζοντας τη ζωή, τη θυσία και την αναγέννηση. Έπειτα, σύμφωνα με το  έθιμο, τα «τσουγκρίζουμε» και τα τρώμε, συνοδεύοντας το πασχαλινό μας γεύμα. Το αυγό μία τροφή με υψηλή διατροφική αξία, αποτελεί άριστη πηγή πρωτεϊνών, βιταμινών και μεταλλικών στοιχείων. Παρόλα αυτά, πρέπει να είμαστε προσεκτικοί στην κατανάλωσή τους την ημέρα του Πάσχα, γιατί ήδη το τραπέζι μας φέρει πολλά άλλα εδέσματα με έντονο θερμιδικό και λιπιδιακό φορτίο. Επιπλέον, καλό θα ήταν να προσέχουμε ώστε να μην καταναλώσουμε τα αυγά εκείνα στα οποία έχει περάσει η κόκκινη βαφή, γιατί μπορεί να κρύβουν πολλούς κινδύνους για την υγεία μας.

Σε γενικές γραμμές, το πασχαλινό τραπέζι έχει πολλά οφέλη για τον οργανισμό μας, αρκεί να μην το παρακάνουμε στις ποσότητες φαγητού που θα καταναλώσουμε. Επιπλέον, επειδή η ημέρα απαιτεί αρκετά λιπαρά φαγητά, καλό θα ήταν να είμαστε προσεκτικοί έτσι ώστε να μην επιβαρύνουμε το στομάχι μας, ειδικά μετά την εβδομάδα νηστείας που έχει προηγηθεί. Αν λοιπόν ακολουθήσετε τις παρακάτω απλές συμβουλές, τότε το τραπέζι της Λαμπρής θα σας αφήσει μόνο χαρά, διασκέδαση και ευχάριστες στιγμές.

  • Την Μ. Παρασκευή δε χρειάζεται να είστε υπερβολικοί με το πόσο θα νηστέψετε. Ξεκινήστε την ημέρα σας με ένα καλό πρωινό που θα αποτελείται από χυμό, μέλι και ταχίνι, και φροντίστε να λάβετε κανονικά όλα τα υπόλοιπα γεύματά σας. Αν θέλετε να νηστέψετε και το λάδι, μην στερήσετε από τον οργανισμό σας τα πολύτιμα «καλά» λιπαρά. Έτσι, προτιμήστε το ταχίνι και τους ξηρούς καρπούς κατά τη διάρκεια της ημέρας.
  • Το βράδυ του Μ. Σαββάτου απολαύστε την μαγειρίτσα στο τραπέζι της Λαμπρής μαζί με τα αγαπημένα σας πρόσωπα, όμως φροντίστε να είστε φειδωλοί στην μερίδα που θα καταναλώσετε. Μην ξεχνάτε ότι το στομάχι σας, είχε συνηθίσει την χαμηλή σε λιπαρά, διατροφή των τελευταίων ημερών. Συνοδέψτε το φαγητό σας με άφθονη σαλάτα.
  • Ξεκινήστε την ημέρα του Πάσχα με ένα καλό πρωινό, το οποίο θα σας κόψει την όρεξη και θα σας κρατήσει γεμάτους ενέργεια για όλη την υπόλοιπη ημέρα. Όταν έρθει η ώρα του οβελία, απολαύστε την μερίδα σας σε συνδυασμό με τα συνοδευτικά και πάλι φυσικά με άφθονη, πολύχρωμη σαλάτα. Φροντίστε το κρέας που θα καταναλώσετε να είναι όσο το δυνατόν περισσότερο απαλλαγμένο από το ορατό λίπος.
  • Μετά την Κυριακή του Πάσχα μπορούμε να ξαναγυρίσουμε κανονικά στις φυσιολογικές μας διατροφικές επιλογές. Αν θέλετε, την επόμενη ημέρα, μπορείτε να ακολουθήσετε μία μετρημένη διατροφή αποτοξίνωσης, η οποία ουσιαστικά θα λειτουργήσει σαν μεταβατικό στάδιο και θα βοηθήσει πολύ τον οργανισμό σας να προσαρμοστεί.

 

Καλό Πάσχα και καλή Ανάσταση!


Πηγή:flowmagazine.gr

Image courtesy of Apolonia at FreeDigitalPhotos.net

 

``````