Σωστό βάρος – Όσα πρέπει να γνωρίζεις

 

 

 

 

Το ιδανικό και σωστό βάρος, είναι αντικείμενο συζήτησης για πολλές γυναίκες και ακόμα περισσότερες προσπαθούν με διάφορα μέσα να το αποκτήσουν. Οι δίαιτες που έχουν κυκλοφορήσει, τα προγράμματα γυμναστικής και οι συμβουλές είναι αμέτρητες και κάθε μία επιλέγει κάτι από όλα αυτά ή ένα συνδυασμό τους για να καταφέρει να έχει τα επιθυμητά αποτελέσματα.

Όταν μιλάμε για σωστό βάρος, όμως, πρέπει να ξέρουμε και τι εννοούμε. Τα λιπόσαρκα άτομα και τα σκελετωμένα μοντέλα σίγουρα δεν είναι το ιδανικό πρότυπο βάρους αλλά ούτε και οι γυναίκες που προκειμένου να αποφύγουν την προσπάθεια ενστερνίζονται το ρητό «τα πάχη μου τα κάλλη μου». Το κατάλληλο βάρος χοντρικά είναι εκείνο που επιτρέπει στο σώμα και τον οργανισμό μας να είναι υγιή και να εκτελούν σωστά κι εύρυθμα όλες τις απαραίτητες λειτουργίες. Η σωστή λειτουργία του μεταβολισμού μας, για παράδειγμα, είναι ένδειξη ότι είμαστε σε καλό επίπεδο. Επίσης και εμφανισιακά μπορούμε να καταλάβουμε αν έχουμε επιπλέον ή λιγότερα κιλά από τα απαιτούμενα.

Η λέξη κλειδί για το ασφαλές και υγιές βάρος μας, είναι ισορροπία, μέτρο. Σίγουρα το πόσα κιλά δείχνει η ζυγαριά δε φτάνει από μόνο του ως ένδειξη για να πούμε ότι έχουμε το κατάλληλο βάρος γιατί υπάρχουν πολλοί παράγοντες που το επηρεάζουν και παίζουν το ρόλο τους, όπως για παράδειγμα η ηλικία, το ύψος, το φύλο, ο σκελετός , η μυϊκή μάζα.

Ενδεικτικά, μπορείς αν θέλεις να χρησιμοποιήσεις έναν δείκτη το Δείκτη Μάζας Σώματος , που συσχετίζει το βάρος με το ύψος και βγάζει ένα αποτέλεσμα στο οποίο μπορείς να δεις αν κινείσαι σε φυσιολογικό επίπεδο. Ο αριθμός προκύπτει όταν διαιρέσεις το βάρος σου με το τετράγωνο του ύψους σου. Αν το νούμερο που θα βρεις βρίσκεται ανάμεσα στο 18,5 ως 23,5 (γυναίκες) έχεις ένα σωστό βάρος που απλά πρέπει να φροντίσεις να το διατηρείς. Αλλά και πάλι δεν είναι κάτι απόλυτο ο συγκεκριμένος δείκτης. Στην ουσία είναι ένα εργαλείο μέτρησης αλλά θα έπρεπε να λαμβάνει κι άλλους παράγοντες εκτός του ύψους, όπως η ηλικία του ατόμου, το φύλο, η μυϊκή μάζα, κ. ά, ώστε να βγαίνει ένα αποτέλεσμα με ακρίβεια.

Αυτό που πρέπει να κρατάς κατά νου είναι πως για ένα σωστό βάρος χρειάζεσαι ισορροπημένη διατροφή με πρόσληψη όλων των απαραίτητων θρεπτικών συστατικών αλλά και καύση συγκεκριμένης ποσότητας θερμίδων. Άρα είναι απαραίτητη και η σωματική άσκηση.

6 Πράγματα που πρέπει να γνωρίζεις για το σωστό βάρος

1. O μύθος των δέκα κιλών 
Σίγουρα έχεις ακούσει έναν πολύ διαδεδομένο και απλό τρόπο υπολογισμού του ιδανικού σωματικού βάρους. Ποιος είναι αυτός; Να αφαιρούμε δέκα κιλά από το ύψος μας σε εκατοστά. Δηλαδή, σύμφωνα με αυτό τον τρόπο μέτρησης αν είσαι παράδειγμα 1,70 σημαίνει πως το ιδανικό βάρος σε κιλά είναι 60. Πρόκειται για ένα μύθο και σε καμία περίπτωση δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Επομένως μην το λαμβάνεις υπόψη. Ο λόγος είναι διότι θεωρείται ανεπαρκής μέτρηση καθώς λαμβάνει υπόψη μόνο το ύψος και κανέναν άλλο παράγοντα που θα έπρεπε όπως το φύλο, η ηλικία, ο σωματότυπος, η σωματική δραστηριότητα, κλπ.

2. Σωστό βάρος είναι το «σύνηθες»
Το φυσιολογικό μας βάρος, αυτό που συνήθως έχουμε στο μεγαλύτερο δηλαδή διάστημα της ζωής μας χωρίς να το προσπαθούμε, είναι και το ιδανικό. Δηλαδή μπορεί να παίζουμε κατά περιόδους σε 2-3 κιλά πάνω ή κάτω αλλά στο περίπου χωρίς να κάνουμε μεγάλη προσπάθεια διατηρούμαστε σε ένα σύνηθες βάρος που σημαίνει ότι αυτό είναι και το κατάλληλο για εμάς. Γι αυτό και το σώμα μας ακόμα κι αν παρεκκλίνει λίγο κατά περιόδους τελικά επιστρέφει στα κιλά αυτά. Είναι κάτι σαν κιλά ισορροπίας και διατηρούνται αν καταναλώνουμε φαγητό καθαρά με βάση το πόσο πεινάμε και όχι αν ριχνόμαστε στο φαί για άλλους λόγους ούτε αν κάνουμε εξαντλητικές δίαιτες. Απλά οι αυξομειώσεις σχετίζονται με την ηλικία ή τη σωματική άσκηση ή το είδος διατροφής, ή και την εποχή. Από τη στιγμή, όμως, που σύμφωνα και με την ένδειξη του ΔΜΣ είμαστε σε φυσιολογικό επίπεδο , διατηρούμε ένα σωστό βάρος.

3. Σωστό είναι το φυσιολογικό βάρος
Χρησιμοποιούμε πολλές φορές τη φράση ιδανικό βάρος ενώ κανονικά ο όρος στον οποίο πρέπει να στοχεύουμε για να μιλάμε για σωστό και υγιές βάρος, είναι η λέξη φυσιολογικό. Ιδανικό ίσως να είναι πιο κοντά στα πρότυπα που θέλουν να μας προβάλουν αλλά δεν έχει απαραίτητα να κάνει με το σωματικό βάρος που θα μας εξασφαλίσει υγεία και σωματική ευεξία. Πρέπει να θέτουμε κοντινούς και εφικτούς στόχους όταν πρόκειται για αδυνάτισμα και όχι άπιαστους και υπερβολικούς. Η προσπάθειά μας σε απώλεια κιλών πρέπει να βασίζεται στα κιλά που θα εξασφαλίζουν την εύρυθμη λειτουργία του οργανισμού και μια καλή υγεία. Όταν αποκτήσουμε ένα βάρος που ο δείκτης μάζας σώματος είναι στο επίπεδο του φυσιολογικού (κι ας μην είναι ο ιδανικός) σημαίνει ότι έχουμε το κατάλληλο βάρος κι ας μην είναι οπτικά η σιλουέτα μας αυτή που ζηλεύουμε από τα περιοδικά.

4. Η σωματική άσκηση παίζει μεγάλο ρόλο
Η οποιασδήποτε μορφής σωματική δραστηριότητα, παίζει μεγάλο ρόλο στο βάρος μας αλλά με τη διαφορά ότι δεν έχει να κάνει τόσο με το αδυνάτισμα όσο με τη διατήρηση και σταθεροποίηση του βάρους μας. Είναι ο τρόπος με τον οποίο μπορούμε να κρατάμε ένα σταθερό, σωστό και υγιές βάρος. Η σωματική άσκηση μας βοηθάει να μειώνουμε λιπώδη ιστό και να αυξάνουμε τη μυϊκή μάζα στο σώμα μας. Έτσι, συμβάλλει σημαντικά στο να έχουμε φυσιολογικό επίπεδο στο βάρος μας.

5. Δε φταίνε μόνο τα γονίδια
Κάποιοι πιστεύουν ότι το βάρος τους και το γεγονός ότι δεν μπορούν να απαλλαγούν από τα περιττά κιλά σχετίζεται αποκλειστικά με τα γονίδια και την κληρονομικότητα και δεν μπορούν να πάνε κόντρα σε αυτό. Μπορεί εν μέρει να ισχύει αλλά δεν είναι δικαιολογία για να σηκώσουμε τα χέρια ψηλά. Σίγουρα η κληρονομικότητα είναι ένας σοβαρός παράγοντας για το πόσο εύκολο είναι να βάλεις ή να χάσεις κιλά και γιατί άλλοι παχαίνουν κι άλλοι αδυνατίζουν ή δεν παχαίνουν εύκολα, όμως υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που επηρεάζουν και μπορούν να παίξουν ρόλο στη ρύθμιση του σωματικού βάρους. Ένα πολύ μεγάλο ποσοστό της τάξεως του 70% έχει να κάνει με τη διατροφή μας, τη σωματική δραστηριότητα και τον τρόπο ζωής μας γενικά. Άρα, μπορούμε να αλλάξουμε το βάρος μας αν και εφόσον το θελήσουμε και το προσπαθήσουμε ανεξάρτητα από τα γονίδιά μας.

6. Παίζει ρόλο η κατανομή του βάρους
Σύμφωνα με έρευνες, για ένα σωστό και υγιές βάρος παίζει μεγάλο ρόλο και η κατανομή των κιλών στο σώμα μας. Για παράδειγμα, η συσσώρευση λίπους στην κοιλιακή περιοχή είναι πολύ πιο επιβαρυντική για την υγεία μας από ότι το παραπανίσιο λίπος στους γλουτούς. Αν, δηλαδή, για τις γυναίκες η περιφέρεια μέσης είναι από 88 εκατοστά και πάνω, σημαίνει πως επίκειται κάποιος κίνδυνος ως προς την εμφάνιση παθήσεων της καρδιάς, σακχαρώδη διαβήτη ή υπέρτασης.


 

 

 

 

 

Πηγή: dynamikhgynaika.gr

Image courtesy of  ambro at FreeDigitalPhotos.net