Μύθοι και αλήθειες για τη δυσκοιλιότητα: Ποια είναι η σωστή αντιμετώπιση;

 

 

mother-and-daughter-smiling

 

 

Πόσα από αυτά που πιστεύεις για τη δυσκοιλιότητα είναι αλήθεια και πόσα δεν ανταποκρίνονται καθόλου στην πραγματικότητα;

Πόσο σοβαρά προβλήματα μπορεί να δημιουργήσει η… αποχή από την τουαλέτα για μερικές μέρες και πόσο πιθανό είναι μια τσίχλα που κατάπιες να κολλήσει στον πεπτικό σωλήνα και να προκαλέσει δυσκοιλιότητα; Αποκρυπτογραφούμε μερικούς από τους πιο διαδεδομένους μύθους (ή μήπως αλήθειες) που αφορούν αυτό το τόσο δυσάρεστο πρόβλημα.

Μύθος: Θα πρέπει να πηγαίνεις στην τουαλέτα κάθε μέρα

Το τι είναι «φυσιολογικό» διαφέρει από άνθρωπο σε άνθρωπο. Κάποιοι επισκέπτονται την τουαλέτα τρεις φορές τη μέρα, άλλοι τρεις φορές την εβδομάδα. Παρότι το να πηγαίνεις στην τουαλέτα μια φορά τη μέρα είναι συνηθισμένο, δεν πειράζει αν περάσουν μερικές μέρες χωρίς να πας. Δυσκοιλιότητα σημαίνει να έχεις λιγότερες από τρεις κενώσεις την εβδομάδα. Θεωρείται ότι έχεις σοβαρή δυσκοιλιότητα αν έχεις λιγότερες από μία κενώσεις την εβδομάδα. Ζήτησε ιατρική βοήθεια για ξαφνική δυσκοιλιότητα ή δυσκοιλιότητα που διαρκεί περισσότερες από δύο εβδομάδες.

Μύθος: Η δυσκοιλιότητα δημιουργεί τοξίνες και προβλήματα υγείας

Ορισμένοι άνθρωποι πιστεύουν πως η δυσκοιλιότητα κάνει το σώμα να απορροφά δηλητηριώδεις ουσίες από τα κόπρανα. Πιστεύουν πως αυτό προκαλεί ασθένειες όπως αρθρίτιδα, άσθμα και καρκίνο του εντέρου. Όμως δεν υπάρχουν στοιχεία πως τα κόπρανα παράγουν τοξίνες ή ότι ο καθαρισμός του εντέρου, τα καθαρτικά ή τα κλύσματα μπορεί να προλάβουν τον καρκίνο ή άλλες ασθένειες.

 

Αλήθεια: Τα γαλακτοκομικά μπορεί να προκαλέσουν δυσκοιλιότητα

Αν έχεις δυσανεξία στη λακτόζη, η κατανάλωση γαλακτοκομικών θα μπορούσε να προκαλέσει δυσκοιλιότητα. Ωστόσο, οι περισσότεροι άνθρωποι με τη συγκεκριμένη δυσανεξία μπορούν να φάνε μια μικρή ποσότητα γαλακτοκομικών την ημέρα χωρίς να τους δημιουργήσει προβλήματα. Μίλησε με το γιατρό σου αν ακόμη και οι μικρές ποσότητες σου προκαλούν δυσκοιλιότητα.

Αλήθεια: Αν καταπιείς τσίχλα μπορεί να κολλήσει στο έντερό σου

Ισχύει – αλλά μόνο σε σπάνιες περιπτώσεις και κυρίως σε μικρά παιδιά που καταπίνουν συχνά τσίχλες. Μερικές φορές η κατάποση μεγάλων ποσοτήτων ή πολλών κομματιών σε μικρό χρονικό διάστημα μπορεί να δημιουργήσει μια μάζα που μπλοκάρει τον πεπτικό σωλήνα, ειδικά αν την καταπιείς μαζί με άλλα άπεπτα πράγματα. Το μπλοκάρισμα μπορεί να προκαλέσει δυσκοιλιότητα. Όμως για τους περισσότερους ανθρώπους, τα άπεπτα μέρη μιας τσίχλας μετακινούνται στον πεπτικό σωλήνα και τελικά αποβάλλονται από το σώμα όπως και οι άλλες τροφές. Οπότε το να καταπιείς κάποια φορά μια τσίχλα είναι αβλαβές.

Μύθος: Δυσκοιλιότητα απλά σημαίνει ότι χρειάζομαι περισσότερες φυτικές ίνες

Η αύξηση των φυτικών ινών στη διατροφή σου είναι πιθανό να βοηθήσει με τη δυσκοιλιότητα. Όμως η χρόνια δυσκοιλιότητα μπορεί να σημαίνει κάποιο πραγματικό πρόβλημα. Μπορεί να υποδεικνύει ελλιπή λειτουργία του θυρεοειδή αδένα ή διαβήτη. Μπορεί να είναι αποτέλεσμα νόσου του Πάρκινσον ή εγκεφαλικού ή παρενέργεια φαρμάκων. Σε σπάνιες περιπτώσεις, μπορεί να σημαίνει ασθένειες όπως καρκίνο του εντέρου ή αυτοάνοσα νοσήματα. Δες ένα γιατρό αν τα συμπτώματα διαρκούν περισσότερες από δύο εβδομάδες ή αν έχεις αίμα στα κόπρανα, σοβαρό πόνο με τις κινήσεις του εντέρου ή ανεξήγητη απώλεια βάρους.

Αλήθεια: Οι διακοπές μπορεί να προκαλέσουν δυσκοιλιότητα

Τα ταξίδια μπορούν να αλλάξουν την καθημερινή ρουτίνα και διατροφή, συμβάλλοντας στη δυσκοιλιότητα. Απόφυγέ το πίνοντας πολύ νερό, ειδικά αν ταξιδεύεις με αεροπλάνο. Επίσης να περπατάς όσο μπορείς – για παράδειγμα ενώ περιμένεις την ανταπόκρισή σου στο αεροδρόμιο ή στις στάσεις για ξεκούραση όταν είσαι σε αυτοκίνητο. Τέλος, όσο είσαι διακοπές, μην το παρακάνεις με το αλκοόλ και φρόντισε να τρως φρούτα και λαχανικά.


Αλήθεια: Η διάθεση μπορεί να επηρεάσει τις κενώσεις σου

Η κατάθλιψη μπορεί να πυροδοτήσει δυσκοιλιότητα ή να την κάνει χειρότερη. Η μείωση του άγχους μέσω του διαλογισμού, της γιόγκα, της βιοανάδρασης και τεχνικών χαλάρωσης μπορεί να βοηθήσει. Ο βελονισμός ή το μασάζ σιάτσου μπορούν να βοηθήσουν επίσης. Και το μασάζ στην κοιλιά μπορεί να βοηθήσει να χαλαρώσουν οι μύες που στηρίζουν τα έντερα και να κάνει το έντερό σου να κινηθεί.

Μύθος: Δεν πειράζει αν κρατιέσαι για να πας αργότερα στην τουαλέτα

Μπορεί να νιώθεις ότι έχεις πολλή δουλειά για να πας στην τουαλέτα. Ή ότι θα προτιμούσες να περιμένεις μέχρι να επιστρέψεις στο σπίτι σου. Όμως, όταν αγνοείς την ανάγκη σου το μόνο που πετυχαίνεις είναι να νιώθεις δυσάρεστα, ενώ αυτή η συνήθεια μπορεί να προκαλέσει ή να επιτείνει τη δυσκοιλιότητα αποδυναμώνοντας με τον καιρό τα μηνύματα. Κάποιοι άνθρωποι βρίσκουν πως τους βοηθά να έχουν λίγο χρόνο μετά το πρωινό ή μετά από κάποιο άλλο γεύμα για να πάνε στην τουαλέτα. Σε γενικές γραμμές, πάντως, όποτε σε καλεί η φύση, πρέπει να απαντάς.

Αλήθεια: Τα φάρμακα μπορεί να προκαλέσουν δυσκοιλιότητα

Κάποια φάρμακα για τον πόνο, την κατάθλιψη, την υψηλή αρτηριακή πίεση και την ασθένεια του Πάρκινσον σχετίζονται με τη δυσκοιλιότητα. Το πολύ ασβέστιο και σίδηρο μπορεί επίσης να οδηγήσουν σε δυσκοιλιότητα. Τα συμπληρώματα ασβεστίου, ειδικά αν λαμβάνονται μαζί με άλλο συμπλήρωμα ή φάρμακο που σφίγγει τα κόπρανα, μπορεί επίσης να προκαλέσουν προβλήματα. Συζήτησε με το γιατρό σου αν έχεις αυτή την υποψία.


Αλήθεια: Μια δίαιτα χαμηλή σε φυτικές ίνες μπορεί να προκαλέσει δυσκοιλιότητα

Η έλλειψη φυτικών ινών στη διατροφή σου οδηγεί συχνά σε δυσκοιλιότητα. Για να την προλάβεις, προσπάθησε να προσλαμβάνεις τουλάχιστον 20 γραμμάρια τη μέρα, αλλά όσο περισσότερο τόσο το καλύτερο. Φάε περισσότερα φρούτα και λαχανικά, αντικατάστησε το λευκό ρύζι, το ψωμί και τα ζυμαρικά με προϊόντα ολικής άλεσης. Μην περιμένεις όμως αποτελέσματα σε μια βραδιά – μετά από μερικές μέρες τακτικής πρόσληψης φυτικών ινών θα πρέπει να αρχίσεις να βλέπεις βελτίωση.

Αλήθεια: Τα δαμάσκηνα βοηθούν κατά της δυσκοιλιότητας

Αυτό το μικρό, αποξηραμένο φρούτο θεωρείται δίκαιο ένα «φυσικό φάρμακο» για τη δυσκοιλιότητα. Τα δαμάσκηνα μπορούν να προλάβουν ή να βελτιώσουν τα συμπτώματα της δυσκοιλιότητας. Είναι γεμάτα με αδιάλυτες ίνες, καθώς και με φυσικές καθαρτικές ουσίες. Οι διαλυτές ίνες που βρίσκονται στα δαμάσκηνα μπορεί να βοηθήσουν στη μείωση της χοληστερόλης. Επιπλέον, είναι ασφαλή για μακρόχρονη κατανάλωση. Τα παιδιά, αν δεν τους αρέσουν τα δαμάσκηνα, μπορούν να πίνουν το χυμό τους ανάμικτο με άλλο φυσικό χυμό για να καλυφθεί η γεύση.

Αλήθεια: Το νερό βοηθάει

Η κατανάλωση άφθονου νερού βοηθά στην πρόληψη της αφυδάτωσης, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε δυσκοιλιότητα. Τα υγρά βοηθούν τα κόπρανα να μένουν μαλακά ώστε να προληφθεί και να αντιμετωπιστεί η δυσκοιλιότητα. Εκτός από το να πίνεις πολύ νερό, θα πρέπει να μειώσεις τα καφεΐνούχα ή αλκοολούχα ροφήματα – γιατί σε μεγάλες ποσότητες προκαλούν αφυδάτωση.

Αλήθεια: Η άσκηση αποτρέπει τη δυσκοιλιότητα

Η έλλειψη φυσικής δραστηριότητας μπορεί να συμβάλει στη δυσκοιλιότητα. Η άσκηση, ωστόσο, μπορεί να βοηθήσει ώστε να γίνουν πιο τακτικές οι κινήσεις του εντέρου. Δοκίμασε να περπατάς 10-15 λεπτά αρκετές φορές μέσα στη μέρα. Οι διατάσεις και η γιόγκα μπορούν επίσης να ανακουφίσουν τη δυσκοιλιότητα.

Μύθος: Ο καφές αντιμετωπίζει τη δυσκοιλιότητα

Είναι αλήθεια πως η καφεΐνη μπορεί να διεγείρει τους μύες στο πεπτικό σου σύστημα ώστε να συσπαστούν, προκαλώντας κίνηση του εντέρου. Όμως ο καφές δεν συνιστάται ως θεραπεία για τη δυσκοιλιότητα, γιατί κάνει τα κόπρανα πιο σκληρά αφού είναι διουρητικός, με αποτέλεσμα να «τραβάει» τα υγρά από αυτά. Εκτός από τον καφέ, διουρητική δράση έχουν επίσης το αλκοόλ, το τσάι και τα αναψυκτικά με καφεΐνη, οπότε εάν έχεις δυσκοιλιότητα καλό είναι να τα αποφεύγεις.

Μύθος: Η δυσκοιλιότητα είναι πρόβλημα μόνο των ηλικιωμένων

Οι ηλικιωμένοι είναι πιο πιθανό να αντιμετωπίζουν δυσκοιλιότητα. Αυτό μπορεί να οφείλεται σε προβλήματα υγείας, κακή διατροφή, χρήση φαρμάκων ή ελλιπή φυσική δραστηριότητα. Όμως η δυσκοιλιότητα είναι ένα από τα πιο συνηθισμένα γαστρεντερικά προβλήματα και σε άλλες ηλικιακές ομάδες. Είναι συχνή κατά την εγκυμοσύνη, μετά τον τοκετό ή μετά από κάποιο χειρουργείο. Θυμήσου, αν είσαι έγκυος και θέλεις να πάρεις κάτι για να ανακουφίσεις τη δυσκοιλιότητα θα πρέπει να το συζητήσεις με το γιατρό σου.

Μύθος: Είναι φυσιολογικό να έχεις αιματηρά κόπρανα

Το αίμα στα κόπρανα δεν είναι πάντα κάτι σοβαρό, θα πρέπει όμως να ενημερώσεις το γιατρό σου αν συμβεί. Το ζωηρό κόκκινο αίμα προέρχεται συνήθως από αιμορροΐδες ή ρωγμές στο τοίχωμα του εντέρου. Η δυσκοιλιότητα και η δυσκολία κατά τη διάρκεια της αφόδευσης μπορεί να είναι η αιτία. Το σκούρο καφέ ή μαύρο αίμα ή θρόμβοι αίματος στα κόπρανα συνήθως σημαίνουν πως η αιμορραγία προέρχεται από πιο ψηλά στον γαστρεντερικό σωλήνα. Η αιτία μπορεί να είναι πιο σοβαρή.



 


Πηγή: shape.gr

 Image courtesy of  David Castillo Dominici at FreeDigitalPhotos.net